Wikipedia om Långfil


Hahaha. Ja jag har snöat in lite på min långfil, tror jag :)

Det var ju svårt att förklara vad det är liksom, så jag gick in på Wikipedia. Här gar vi svaret på vad Långfik är:

Långfil



Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Långfil är en sorts filmjölk som kräver låg syrningstemperatur och lång mognad. Den har en mild syrlighet och lite besk smak, och konsistensen är seg och sammanhängande - lång. Långfilens bakteriekultur liknar filmjölkens, men den innehåller även Lactococcus lactis som sätter ihop mjölkens kolhydrater till långa polysackarider, vilket ger den sega konsistensen. Den traditionella långfilen framställdes mest i norra och mellersta Sverige samt i västra Finland, i bygder där man under längre tid befann sig borta från hemgården (i skogen, vid fäboden och slikt) då det var en konserverad form av mjölk.

Långfilsätaren vispar typiskt upp filen lätt i tallriken för att ge den sin rätta sega, jämna konsistens.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Asså jag måste ju testa detta kletet. Haha

2011-07-04 @ 10:51:10
URL: http://lisathea.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Jag råkade snubbla in på din sida av en ren slump och jag har läst några av dina blogginlägg - det märks att du gillar att blogga :)

2011-07-19 @ 08:56:36
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0