Tankarna går till Pappa.

Idag är det Farsdag...

Och en dag som denna, tänker i alla fall jag tillbaka på barndomen, och hur det var då man var liten.
Dagens inlägg tillägnas Pappa, som tyvärr inte finns med oss längre...

Ska försöka spegla min barndom i bilder jag hittat i Malmbergets bildarkiv



Jag föddes år 1962 på Luleå BB, och min första tid tillbringades på Bodens spädbarnshem.



8 månader senare hittar jag min familj, Göranssons, och min uppväxt sker i Malmberget.



Mitt stora intresse blev konståkning, då ishallen låg ett stenkast från vårt hem.
Där tillbringade jag all ledig tid från 7-12 års ålder.
Morgonpass innan skolan började..efter skolans slut körde vi ett pass, och sen ett kvällspass.

Jag blev faktiskt duktig, och vann DM minns jag.



Min karriär tog så småningom slut pga att jag växte för fort och mina vrister tog stor skada.

Så flyttar vi till Hermelinsgatan 8 e.

Så här såg man ut i 1:an:
3:e raden uppifrån, andra från vänster :-)





Finnstaskolan.
Vi bodde alldeles till höger om skolan på bilden. Det var här..i 6:an, man stor bakom väggen och började sin karriär som rökare.


Gunillaskolan.
Höstadiet.. Vid den här tiden blev jag ihop med min första riktiga kille, "Inka" Ingvar, som var 1 år äldre än mig. Vi bodde i samma hus i portarna intill varann, och jag minns att det var så spännande att se honom i skolan.. Våra dejter var, i källaren..HAHHA.. sjukt, men där stod vi och pussades.
Rätt vad det var kom sopgubbarna in (på den tiden hade man sopnedkast) jag tyckte dom var hemska och elaka och vi kutade fort upp igen.

Det var tiden på Gunillaskolan som hela Sverige stannade när Stenmark åkte slalom, minns ni ?
 


Gymnasiet 1978-80 sen:


Välkommaskolan.

Och så här såg man ut på den tiden...hahaha


Lik Diana här ovanför, inte sant ??




Mitt kära Malmberget:

Malmberget är ett gruvsamhälle, och presic som här i Bromölla där största delen jobbar på IFÖ, jobbar nästan alla i LKAB.

Mitt under Malmberget har vi vår gruva, där dom spränger ett par ggr varje dag. En gång på dagen och sen vid 23 på kvällen (om jag minns rätt nu)

Detta leder till stora skador på hus och byggnader.




Husen spricker och folk får inget när dom vill sälja. Därför väljer många att Flytta sina hus, oftast till Gällivare.


 

Affärerna tvingas också följa med sina konsumenter och lokalerna gapar stort efter fönstershoppare.





Min utsikt från barndomshemmet skövlas med marken..


det är så sorgligt.....

Så här ser summan av kardemumman av sprängningarna ut uppifrån.
Hålet blir större och större..
 

Minnerna kan ingen ta ifrån mig..

Jag har haft en fin uppväxt, och jag och mina barn är STOLTA Norrlänningar, som alltid har Norrland kvar i våra hjärtan !




Tack Mamma och Pappa för att jag fick komma just till er.











Kommentarer
Postat av: Zandris

Vad fint inlägg :)



Kram

2009-11-25 @ 09:25:03
URL: http://scollection.blogg.se/
Postat av: Ulv

Hej Kusin!

En fin skildring av Malmberget och din uppväxt.

Hälsningar Uffe -Numera Västgöte sedan 2003

2010-02-17 @ 19:28:39
URL: http://www.engnor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0